16 mai 2011

Jardiniera de la fereastra bucatariei tale-6-Rosii cherry




Rosii cherry

Anul trecut, am avut rosii cherry in ghivece, rosii pe care le-am mancat sau am decorat farfuriile cu mancare sau cu tartine.


Cum mi-a venit ideea??? Imi plac rosiile, mai ales vara cand sunt mustoase si dulci, cand isi lasa ele sosul gros in salata de rosii pe care il adun cu dumicati de paine pana la ultimul strop.
In ultima vreme mi-era destul de greu sa regasesc gustul acela de rosie la rosiile obisnuite, dar l-am regasit la rosiile cherry.

Mamaie a avut in gradina 1-2 fire de rosii cherry, pearshape, galbene, in forma de para, care au produs intreaga vara o gramada de rosii mici, gustoase si parfumate(vezi salata colorata de vara)! Nu inteleg de ce sunt atat de scumpe rosiile cherry pentru ca ele sunt foarte productive.

Am vrut sa imi pun si eu in balcon, in ghiveci, rosii cherry, asa ca mi-am luat seminte de rosii cherry si m-am apucat de treaba! Nu mai facusem asta niciodata, dar ma gandeam ca nu poate fi din cale afara de greu.

M-am apucat sa imi fac rasadurile: cam 12 pahare de plastic, de acelea simple pentru apa, pe care le-am gaurit, le-am umplut cu pamant cumparat de la supermarket, am pus in mijloc semanta(era asa de mica!) si le-am udat regulat.
Gaura in pahar am facut-o cu un cui mic, tinut in patent si incins in foc si am gaurit astfel toate paharele (trei gauri de pahar!-este chiar amuzant). Am asezat paharele intr-o tava mai mare, evident si la loc luminos. Le-am tinut in balconul inchis, deci ca si in sera pana s-au facut de o lungime de palma, dupa care le-am transferat in ghivece. 

Ghivece normale, nu mari, doar ca pe cele galbene le-am pus in 2 ghivece mai mari.
Cand au inceput sa creasca am avut o mare problema: toata lumea imi spunea ca “trebuiesc copilite”
Ce naiba mai era si asta? Am intrebat in stanga si-n dreapta si intr-u tarziu m-am lamurit: trebuia sa rup toate mladitele care cresteau pe langa firul principal. Am facut chestia asta la unul din firele de rosii, dupa care m-am gandit ca in poza rosiile cherry aratau cam ca o tufa, asa ca nu le mai rup nimic.


Am avut dreptate: cele necopilite au avut din abundenta rosii, mai multe decat cea necopilita.


Le-am mutat pe terasa cand au inceput sa infloreasca ca ma gandeam ca nu am cum sa fac pe albinuta si sa le polenizez, mai ales ca anul trecut a plouat in primavara(cam ca si acum) si astfel nu ma mai chinuiam cu udatul....


Am facut poze florilor galbene de rosie, ca erau asa de mici si dragalase!!!

Si dupa flori au urmat rosiile verzi, dupa care s-au ingalbenit sau inrosit, dar era asa de dragut sa le culeg pana tarziu in iarna cand, mutate in casa, vrejul se uscase si lasase 4-5 rosioare mici care s-au inrosit pe masura ce vrejul se usca. 


Am facut salata caprese sub forma de turnulete (ca doar erau ultimele mele rosii cherry si trebuiau sa fie puse in valoare!)
Asa ca daca asigurati polenizarea, in jardiniera sau pe terasa, puteti avea fara probleme rosii cherry din productie proprie!

3 comentarii:

  1. Foarte frumos.
    Cand nu ai gradina este bine si in ghivece dar sa fie de cel putin 3-5 L.
    De ce sunt scumpe cu toate ca sunt roditoare?
    Pentru ca fiind asa mici un kg copt il culegi de la cateva fire.Eu am avut doua soiuri de rosii cherry ,unul rotund si unul lunguiet ,in solar am avut 16 fire ,afara in gradina 20 fire ,cand au inceput sa se coaca culegeam cam 5-7 kg dar nu in fiecare zi cum culegeam de la celelalte .La rosiile mari poti culege 1 kg de la un fir,asa ca asa explicatie am gasit eu apropo de pret.
    Plus ca este doar o placere pentru unii,de ex.mie mi-au placut mult cele lunguiete dar sotului meu sau la vecini nu le-a placut de nici un fel.
    Pentru polenizare poti face pe albinuta /insecta scuturand planta in orele pranzului cand are floarea deschisa maxim .
    Rosiile cherry ,din ce am constatat eu anul asta,sunt foarte productive la fructe dar si la copili ,care este bine sa ii mai rupi caci scade dezvoltarea/coacerea fructelor .Eu am copilit ceva dar la un moment dat nu am mai facut fata si le-am lasat stufaris.
    Cele de afara a trebuit sa le scot caci sa stricat vremea ,cele din solar le culesesem dar inca nu le-am scos si azi cand m-am dus sa ma apuc de curatenie si in solar multe fire sunt pline de rosii,asa ca le mai las.
    O vecina imi spunea ca ea anul trecut a avut cateva fire pana la craciun.
    Oricum m-am bucurat ca nu am avut concurenta la ele, caci dupa cum mananca sotul meu rosiile nu mi-ar fi ajuns nici pentru o masea.
    I-am promis totusi ca la anul am sa pun numai rosii cherry dar din cele lunguiete ,au un gust deosebit si nu sunt asa zemoase,seamana ca textura cu cele mai mari prunisoare dar un gust mult mai fain.
    Le-am conservat simplu cu usturoi+ busuioc,cu suc de rosii +usturoi+busuioc+patrunjel,cu suc de rosii+ardei taiat fideluta+busuioc+patrunjel,fara nimic altceva doar sterilizate,o bunatate.
    Am sa ma uit cum le zice la cele lunguiete si la anul sa pui de un fir sa vezi cegrozave sunt,in supermarketuri nu se gasesc decat cele rotunde.
    A,era sa uit,inaltimea lor a fost ceva de peste 3-4 m,le-am incolacit in tot felul.
    Le poti vedea in album.
    Succes in tot ceea ce faci.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce bunatati faci tu!!!! m-am uitat cu mare placere la album si am vazut acolo vinete(unele un pic idecente:))dar crenelate si grasute. m-a amuzat si faptul ca nu ai rezistat(nici tu) sa faci poze rosiileor-cherry langa cele de gradina. Cred ca busuiocul tau grena se numeste Opal, dar nu sunt extrem de sigura de asta, dar arata bine de tot.
    te rog, da-ne sfaturi ca avem mare nevoie de ele, mai ales ca experienta mea se reduce la ghivece s jardiniere, dar ma extind!

    RăspundețiȘtergere
  3. hm nu te ciontaminezi daa manaci / sa nu fie pamantul ce il cumparam cu chimiale

    RăspundețiȘtergere

Anunta-ma de orice vrei, aici!

Let me know, here!