05 martie 2013

Pate de ficat facut in casa









Ma gandeam de mult sa fac pate de ficat in casa, pentru ca nu mi se parea greu de facut: ficat, mixer, sare, piper, gata. Ma gandeam ca nu este mare lucru sa ai un produs final cu 75% ficat, ca si ingredient ( apropos, am constatat ca pateul din comert are 20% ficat in compozitie, cel pentru pisici 34-38%-asta asa, ca fapt informativ). Cred ca nici nu vreau sa stiu ce este in restul de 80% din produs, daca este sa ma gandesc mai bine!

Culoarea pateului de casa, nu este roz, asta va pot asigura! Oricat am schimbat reteta, nu am schimbat cu nimic culoarea, asa ca daca faci si tu, sa nu te astepti sa ai un produs foarte aspectuos, rozaliu, ca cel din cutie! Pentru poze a trebuit sa astept o raza de soare, ca sa fie o tartina cu pate de casa draguta, de publicat pe blogJ.

Recunosc ca am facut reteta asta de macar 4-5 ori, pana sa o scriu pe blog. De fiecare data a iesit putin altfel: o data am pus mai mult vin si produsul final a avut o aroma puternica de vin; alta data am pus mai multa slaninuta afumata si gustul acela de afumatura s-a transmis si el pate-ului de ficat. Am facut de atat de multe ori reteta, pentru ca de fiecare data mai schimbam cate ceva. Initial nu am pus morcovi si albitura, dar gustul final al pateului de ficat avea gust pregnant de ficat( lucru care se pastreaza si in reteta actuala) dar senzatia finala era de usor amarui, asa ca imi trebuia cava dulce care sa corecteze, asa ca am folosit morcovi intr-o primafaza, ca apo sa adaug si pastarnac pentru asta.


Gustul insa, este absolut minunat! Te asigur ca merita macar sa incerci sa faci pate de ficat in casa! Nici nu este greu de facut, iar costul este uluitor: ingredientele te costa aprox 10-15 lei( ficatul de porc-proaspat- in sellgros este aprox 6 lei/kg, dar la magazinul de cartier este de obicei 10 lei/kg ) si la final rezulta 1800g de pate de ficat. Nu te speria de cantiate-poti congela o parte intr-o casoleta de plastic si o scoti atunci cand ai chef sa mananci.


Dificultate-mediu
Timp-60 min
Cost-foarte ieftin



Ingrediente

  • 1200g ficat (eu am pus de porc, dar poti incerca si cu ficat de pui)
  • 1 ceapa mare
  • 120g pastarnac-adica o bucata
  • 250g morcovi-cam 2-3 morcovi
  • 100g de slaninuta afumata( de casa daca se poate), dar este optional acest ingredient
  • 200ml vin rosu sec
  • 2 foi de dafin
  • Un varf de lingurita de fulgi de arde iute
  • 3-4 linguri de ulei bun( eu am folosit ulei de cocos)
  • Sare si piper dupa gust
  • 125g unt 85% grasime


Mod de pregatire


Ai nevoie de o cratita inalta de min 15 cm si cu diametru de max 30cm, pentru ca toate ingredientele vor trebui sa fie acoperite de lichid;-eu am folosit o cratita tefal, dar ar merge perfect si un ceaun de fonta- altfel, ficatul se va usca si intari.

Cureti ceapa, morcovii, pastarnacul si le tai felii( grosolane). Speli ficatul si il tai si pe el bucati cu latura de 2,5-3 cm.




Pui totul in cratita, adaugi slaninuta taiata bucatele, dafinul si fulgii de ardei iute. Adaugi uleiul: cum spuneam, eu am folosit ulei de cocos, pe care l-am luat de aici( tot acolo pot citi mai multe despre calitatile uleiului de cocos)- cam 2 linguri

Dai cratita la foc potrivit, o acoperi cu un capac si lasi sa se inmoaie ceapa. Nu trebuie sa se caleasca, lucru care dealtfel nici nu se intampla, deoarece sub capac ficatul isi va lasa putin lichid.

Amesteci din cand in cand si lasi cam 10 min pana sa adaugi vinul. Vinul ar trebui sa iti acopere toate ingredientele. Daca nu se intampla acest lucru, mai adauga putin vin.

Fierbi 40-45 de minute totul, cu capac, la foc mic. Lasi sa se raceasca putin, sa fie doar caldut, dupa care, pui ficatul, putin lichid, legumele intr-un robot de bucatarie. Eu am trecut ficatul prin 2 mixere, pentru o textura mai fina. Robotul meu este mai mic, asa ca am pus de 2 ori.




Pui mixtura intr-un castron inalt, adaugi din lichidul ramas in cratita-eu il pun pe tot, dar daca ti-e teama ca este prea mult, mai bine adaugi treptat. Adaugi sarea, piperul proaspat macinat si 125g de unt. Bagi mixerul de mana pana se amesteca totul foarte bine si pateul tau de fica devine fin-nu va fi niciodata la fel de fin ca cel de la cutie, dar nu va fi nici grunjos.




Iese o crema moale pe care o poti corecta de sare si piper. Pui totul intr-o casoleta de plastic cu capac si dai la frigider. Consistenta pateului de ficat va fi una destul de ferma dupa perioada petrecuta la frigider.


Tips

Ce as putea sa spun: este mai sanatos decat varianta de pate din comert, este mult mai bun si chiar daca pare complicat, iese foarte bun.

14 comentarii:

  1. Draga de tine, ma bucur ca ai reaparut... Ma intrebam de multe ori ce mai faci. Te pup si ma bucur ca scrii iar. Sper ca esti bine.

    P.S. Daca tot am scris un comentariu off topic, sa scriu si ceva on topic: fac si eu pateu. Iti spun ce a iesit.

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga mea, ma bucura ca te gandesti la mine! Sunt bine, dar stii cum e, am gatit, dar am facut aceleasi chestii pe care le-am mai facut...si nici nu am avut stare sa scriu, e adevarat.
    Neaparat sa imi spui cum ti-a iesit:))
    pup

    RăspundețiȘtergere
  3. Pana fac eu pateul, nu vii tu la concurs? http://www.bucatareli.com/2013/03/concurs-pentru-bloggerii-culinari-de-ce.html
    Tu sigur ai ce sa povestesti...
    cu drag,
    Gabi

    RăspundețiȘtergere
  4. FOARTE BUN . MULTUMESC DE RETETA

    RăspundețiȘtergere
  5. FOARTE BUN ,DAR NU SE PUNE ZARZAVAT NUMAI CEAPA .,MULTUMESC DE RETETE.

    RăspundețiȘtergere
  6. foarte bun pateul,autentic,reteta este exact ca a mamei mele care este o gospodina desavarsita!!!!multumesc frumos,ptr. ca mi-ai reamintit-o!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru cuvintele tale! Ceea ce spui, faptul ca asta era si reteta mamei tale, dovedeste ceea ce credeam de mult, si anume ca retetele au o continuitate in timp, ce nu tine cont de moda sau de ani.

      Ștergere
    2. Iti multumesc pentru cuvintele tale! Ceea ce spui, faptul ca asta era si reteta mamei tale, dovedeste ceea ce credeam de mult, si anume ca retetele au o continuitate in timp, ce nu tine cont de moda sau de ani.

      Ștergere
    3. Iti multumesc pentru cuvintele tale! Ceea ce spui, faptul ca asta era si reteta mamei tale, dovedeste ceea ce credeam de mult, si anume ca retetele au o continuitate in timp, ce nu tine cont de moda sau de ani.

      Ștergere
    4. Nu este neaparata nevoie de vin! Mie imi place pentru ca dupa ce alcoolul s-a evaporat, ramane un gust specific care mie imi place foarte mult. Poti pune apa in loc de vin, iese ok. Daca vrei, poti pune supa de legume( adica apa ramasa de la fiertul unor legume-morcovi, telina,pstarnac,etc)

      Ștergere
    5. Puteti pune si 50 ml de coniac spre sfarsit !

      Ștergere
  7. este neaparat nevoie de vin? nu se poate inlocui cu altceva?

    RăspundețiȘtergere
  8. Si eu fac pateu de casa, n-am pus pana acum morcov si pastarnac, dar nu strica o incercare. Nu tin la originalitate ci sa fie gustos si sanatos. Cat despre culoare sunt multumita de ea asa maronie cum iese daca ma gandesc ca pateurile din comert sunt colorate cu carmin, un colorant ce se obtine din gandacul de cosenila. Cine-i curios cum arata "taica" google ii spune imediat.Pana acum eu reglam "dulceata" din cantitatea de ceapa si uneori pentru un gust aparte puneam si ciuperci.

    RăspundețiȘtergere
  9. Da, si eu ma intreb cat colorant se adauga ca sa devina roz!??:(((((
    Si eu am facut o data cu ciuperci si a fost dragut! Stii ce imi place la pateul de casa? Ca de fiecare data are alt gust! Mai pe langa Craciun cred ca ii putem adauga cativa jumari maruntiti cu cutitul, la final. Ce zici?

    RăspundețiȘtergere

Anunta-ma de orice vrei, aici!

Let me know, here!